Nick och jag var uppe tidigt nästa morgon (naturligtvis) och var på väg till Moçambique Island. Det var en mycket lång, mycket ojämn resa på baksidan av en buss som spelade Kung Fu -film på en öronpiercingnivå.

Ön är faktiskt fäst vid fastlandet av en lång bro så vi behövde inte gå ombord på några alltför fulla båtar den här gången. Moçambique Island (eller Ilha de Mocambique som portugisierna skulle säga) ser ut som om det inte har förändrats med tanke på att den portugisiska ockupationen redan 1507 när den användes som marinbas och en handelsstation.

Det var en vacker ö med smulande vita tvättade byggnader, några med original orange och röd färg, byggnader byggda mellan 1500- och 1800 -talet och smala gränder med lokalbefolkningen som går omkring sina dagliga saker. Ön var väldigt tyst och vi glädde oss över att slingra sig genom staden i några dagar.

Backpackers vi stannade på var bra och det var där, under de första minuterna av att anlända, att jag hade den mest episka tupplur som man känd för mannen. Jag doserade in och ut ur sömnen på den brutala bussresan men så snart vi satte ner ryggsäckarna var jag i sängen och ut som ett ljus. Det var en av de djupaste, bästa tupplurarna någonsin. Nick var ute och utforskade staden medan jag sov som en sten i 2,5 timmar. Jag stod sedan upp till middag och var tillbaka till sömn 2 timmar efter det och sov igenom natten! Jag måste ha behövt det.

transportsätt, Moçambique Island
Vacker strandpromenad på Moçambique Island

Tvättdag på Moçambique Island
Portugisisk kyrka, Moçambique Island

Nästa dag, efter att ha varit mycket väl vilade, avsåg vi att utforska ön. Vi gick och gick och tyckte om att promenera genom banorna. Vi träffade en australisk kvinna och ett holländskt par och hade en fantastisk middag och några öl med dem en natt. Som det skulle visa sig var de de enda andra turisterna som vi såg hela tiden.

Det fanns också en by i ena änden av ön och vi fattade ett beslut att kolla in det. Alla lokalbefolkningen stirrade på oss men välkomnade samtidigt. Vi satte oss ner, fick några kokosnötter och hade en grupp människor som njöt av oss när vi drack den mjölkiga godheten och delade resten med några barn. Det var en brödtillverkningsfabrik också i byn och vi stannade förbi för att se några män laga upp de läckra färska bullarna.

Nick spelar lite fooseball med lokala pojkar, Moçambique Island
Fort Sao Sebastian, Moçambique Island

ett gammalt sjukhus, Moçambique Island

Dariece på Moçambique Island
Efter 3 mycket roliga, mycket sparkande dagar på ön, tog vi oss tillbaka till Nampula, vårt sista stopp på vår mozambikanska resa innan vi åkte till Malawi. Vi tog ett tåg från Nampula till gränsstaden Cuemba, som lämnade vid … 3: 30!

Vi skulle absolut inte missa att vara uppe klockan 3:30 nästan varannan dag, det är säkert. Tågresan var fantastisk. Vi var i mycket oroliga platser för en del av vägen i en mycket överfull bil. De första/2: a klassbiljetterna bokades alla så vi satt fast med 3: e klass. Men Henrik hade gjort denna resa dagar innan och skrev för att berätta om restaurangbilen vi C

skulle stanna kvar istället. Så vi åkte dit när platser blev tillgängliga, njöt av sprites och lite lunch och hade mycket bättre platser än i 3: e klass. Landskapet på vägen var fantastisk. Små byar sattes under höga bergen och lokalbefolkningen skulle komma upp till tågfönstren vid varje stopp att sälja sina varor.

Lokala barn som njuter av sockerrör på tågresan från Nampula till Cuemba
Ljusa, färska morötter till salu på tågresan från Nampula till Cuemba, Moçambique

Bybor som säljer sina varor på tågresan från Nampula till Cuemba, Moçambique
Ett upptaget tågstopp på väg från Nampula till Cuemba, Moçambique

Village som ligger under ett tornigt berg – vackert landskap på resan från Nampula till Cuemba, Moçambique
Vi slutade träffa två män från Malawi och de gav oss lite efterfrågad information om att korsa gränsen. Vi tillbringade en natt i den lilla, typiskt dammiga afrikanska staden Cuemba, ätit middag med en spansk kvinna och lämnade omkring 05:30 nästa morgon för att ta oss till 14: e landet checkade ut denna resa, Malawi.

Moçambique överträffade långt våra förväntningar. Folket var så vänligt och välkomnande, maten var utsökt (särskilt den färska skaldjuret), arkitekturen var sensationell och hade en stor gammal portugisisk känsla för det, och som vi sa tidigare: stränderna var de bästa vi någonsin har sett. På grund av alla de fantastiska saker som Moçambique hade att erbjuda, de episka resorna vi tog för att komma till varje destination och de fantastiska nya vännerna vi träffade, har Moçambique nu toppat vår lista som ett av våra mycket älskade länder … hittills.

Som det här inlägget? Klara det!

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon Associate och även ett anslutet för vissa andra återförsäljare. Detta indikerar att vi tjänar provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köper från dessa återförsäljare.